Lukutaito, medialukutaito


Lukutaito

Äidit ja tyttäret, isät ja pojat on tullut aika opetella lukemaan uudelleen ja mielellään yhdessä. Tällä kertaa lukutaidolla tarkoitetaan medialukutaitoa ja toivoisin, että harjoittelette sitä yhdessä.

Kuvituskuva

Aika ja olot muuttuvat nopeasti, vanhemmat ovat eläneet ihan erilaisessa mediaympäristössä ja toivoisin, että vanhemmat viettäisivät enemmän aikaa jälkipolven kanssa. Lasten kasvatus ei voi olla sitä, että lapsi jätetään yksin videoiden tai netin kanssa, jotta huoltajalla olisi aikaa tehdä omia juttuja.

Netistä aukeaa koko maailma ja sitä pitää osata suodattaa ihan eri tavalla kuin paperisen iltapäivälehden tarjontaa.

Minun nuoruudessa lapset olivat aina ulkona leikkimässä satoi tai paistoi. Nykyisin lapset ovat sisällä ja aika menee kännykkää selatessa ja kontaktit luodaan netin somepalstoilla. Periaatteessa hyvä, ihmiset kohtaavat mutta siinä piilee huijaamisen mahdollisuus ja se on aina epätodellista kunnes ihmiset kohtaavat oikeasti. Ihminen on muutenkin niin monimutkainen otus, se osaa livenäkin valehdella ja esittää itsestään ihan toista kuin mitä todellisuus on. 

Media, edes lehdistöpuolella ei ole enää sama kuin vielä pari vuotta sitten. Muutos on silminnähtävä jos on seurannut sitä aktiivisesti. Satunnainen nettilehden lukija ei välttämättä ole huomannut eroa, varsinkin jos uskoo sen minkä näkee ja kiireessä lukee. Kyse on myös siitä mitä siellä ei ole.

Kuvituskuva
YKSI 
Vanhemmat ja lapset - opetelkaa lukemaan mediaa yhdessä - opitte molemmat

Lukekaa yhdessä nettiuutisia ja keskustelkaa yhdessä sen tekstistä ja kuvituksesta. Miettikää kuka sitä kirjoittaa, onko jutulla jokin muukin tarkoitus kuin tiedottaminen,  kuuluuko tekstistä kirjoittajan mielipide vain onko se neutraalia tiedottamista.

Somepalstoilla ja alustoilla joissa on mahdollisuus keskustella muiden kanssa - keskustelkaa yhdessä sopivista pelisäännöistä, mihin ei pidä lähteä mukaan, millaista kielenkäyttöä itse käyttää ja millaista kielenkäyttöä itse vastaanottaa. Keskustelkaa miltä pelko tuntuu, milloin kannattaa olla epäluuloinen, mitä verkossa voi jakaa ja ennenkaikkea mitä siellä EI kannata jakaa. Jos joku pyytää outoja ja varsinkin alastonkuvia - älkää lähettäkö. Mielestäni alaikäisellä ei saisi olla oikeuksia kuvien lähettämiseen ollenkaan.  Lapset kiusaavat toisiaan verkossa ja koululaiset pitävät puhelimia päällä yölläkin, siten että he voivat päivystää tulevia viestejä.

HUOLTAJA - sinun tehtävä on säännöstellä lastesi puhelimen ja netissä käytettyä aikaa ja varsinkin keskustella asiasta ja ottaa vaikka puhelin pois yön ajaksi. Laittakaa kaikki, koko perhe puhelimet pois makuuhuoneesta yöksi ja ostakaa herätyskello herättämään. 

Vanhemmat
Älkää julkaisko lastenne kuvia, terveys- tai yhteystietoja tai sukulaisuussuhdetietoja missään omilla someprofiileissanne tai edes puhelimen keskusteluruhmissä. Ne tiedot eivät pysy ryhmissä, niillä on taipumusta karata sieltä ennemmin tai myöhemmin. 


KAKSI 
Mitä media kertoo ja ei kerro

Otetaan esille se mitä (valta)media ei kerro ja se MITEN se kertoo viestinsä. Jotta ymmärtäisit, pyydän lukemaan seuraavan mahdollisimman puolueettomalla mielellä, jos vain pystyt.   Esimerkkejä voisi olla satoja, mutta otetaan ensin mennereuroopan tilanne, keltaviilit, eu uutisointi, Trump ja työllisyystilastot. Se miten uutiset päätyvät lehtien sivuille on pitkä tarina, siitä voisi pitää oman oppitunnin ME näemme siitä sen, mitä lehti valitsee julkaistavaksi.   Esim. tällä hetkellä jokainen media uutisoi kaivoon pudonneen lapsen pelastusoperaatiosta mutta ei mainitse sanallakaan Ranskassa leviävästä protestiliikkeestä ja siitä mitä ranskalaiset tahtovat. Se ei ole pellkkä polttoainemellakka. Liikkeessä on mukana ihan tavallisia ihmisiä, heillä on monia vaatimuksia, mutta he ovat siellä yhtenä rintamana ja toimivat yhdessä. Jos tahdot tietää lisää (suosittelen) joudut valitettavasti etsimään sen netistä ja se on mitä todennäköisemmin englannin kielisenä. Joten käytä englanninkielisiä hakusanona, käytä kuvahakua. Voitte tehdä tämän tutkimuksen yhdessä LASTESI kanssa. He osaavat aika usein paremmin englantia. Opitte yhdessä tiedonhakua ja mietitte yhdessä tiedon oikeellisuutta ja terpeellisuutta. Sitten mietit onko lapsesi tarpeeksi kypsä uutisien lukemiseen. SINÄ teet päätöksen ja tee se mielellään yhdessä lapsesi kanssa. Lapsesi pelaa raakoja pelejä ja somealustoilla tulee vastaan pahempaakin kuin ajankohtaiset uutiset - siksi  verkossa pitää opetella käsittelemään niitä - tehkää se ajoissa yhdessä. 

Toinen uutisaihe on Trump. Joo - herättää tunteita, mutta oletko huomannut miten yksipuolista uutisointi on? Jos etsit saman aiheen englannin kielisenä verkosta, siellä saattaa olla ihan eri näkökulma samaan aiheeseen. Siihen on syy, miksi Suomessa uutisoidaan tietyllä tavalla. MEDIA ei saisi käyttää sitä valtaa, mutta se valitettavasti tekee niin. 

Kolmas aihepiiri on työllisyystilastot. Jos kaivat tilastokeskuksen sivuja, löydät tilaston, jossa kerrotaan, että Suomessa on noin 4,7 miljoonaa tulonsaajaa joista noin 3 miljoonaa tienaa alle 30 000e/ vuodessa. Keskitulo on noin 24 000 euroa/ v.  Tilastot eivät kerro miten ihmiset ovat työllistyneet. Siellä ei kerrota, että jos ihminen on työllistynyt 1pv/ vk - hänet lasketaan työllistyneeksi. Siellä ei kerrota, että tämän hallituksen aikana yritykset ovat alkaneet luvan kanssa teettää töitä ilmaiseksi ja 9e/ pv (määräaikainen) ja sitten nämä lasketaan tämän hallituksen tilastoissa työllistyneiksi. Tuolla on yrityksiä, joilla on töitä, mutta he eivät palkkaa siihen ketään vakituisesti vaan he pyörittävät sitä vuosikausia vaihtuvilla työharjoittelijoilla jotka saavat palkkaa 9e/ pv miinus verot. Työllisyystilanne ei ole oikeasti parantanut. Miksi sitä sitten uutisoidaan niin? Miettikää onko joku maksanut toimittajalle tai lehdelle kyseisestä uutisoinnin näkökulmasta ja MITÄ sillä halutaan saada aikaan? Vaikuttavuus? JA sen osapuolet.

Mitä tapahtuisi jos media kertoisi, että työttömiä on oikeasti noin puolimiljoonaa tai että työttömyysprosentti on oikeasti noin 30% tai ylikin. 

Ei ole valitettavasti mitenkään tavatonta, että tutkimuksen teettäjän näkökulma paistaa ja kuuluu tutkimustulosten julkaisussa. Sitä sanotaan joskus nollatutkimukseksi tai maksetuksi.
Vaaligallupeissa tällainen vääristyy äärimmilleen kun ei kerrota vastaajien lukumäärää, tutkimusajankohtaa tai muita otokseen vaikuttavia tekijöitä. Vaaleihin vaikutetaan jo nyt ihan selkeästi sillä, että jonkun voittajaehdoksta pidetään otsikoissa vaikka mistä syystä. Ja taas huomatkaa uutisoinnin määrä ja kyseenalaistakaa sen julkaisijan motiivit. 

KOLME
Kuvakerronta ja sen vaikuttavuus

Taloustilanteen huonontuessa, ihmiset etsivät uusia ansaintakeinoja ja hetken helpostusta eli aivokarkkia netistä.  Katsotaan kauniita kuvia ja yritään olla EI- länsä. Kamala sana, oikeampi olisi ehkä poissaoleva. Katso ihmisiä ruuhkajunassa - jokainen tuijottaa puhelimen ruutua. Lisääntyvä stressi tekee ihmisistä kärsimättömiä ja hallituksen huonous lisää kipua ja kipuraja nousee. Selataan entistä enemmän nettiä. Huomaatko milloin sinuun yritetään vaikuttaa verkossa?

Media käyttää kuvia taitavasti, koska ne tietävät miten kärsimättömiä ihmiset ovat. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, saati jos jonkun profiilissa on tietynlainen kuvasarja.  

Erotetaan tässä karkeasti kaksi koulukuntaa: 1) ne jotka esittelevät itseään, kollaasin kohteena on yksi henkilö. 2) toinen on mainostaja joka tuo esille asiansa tai tuotteensa. Joista jälkimmäinen voi olla esim. bitcoin louhijat jotka etsivät tietynlaista kohderyhmää, jolloin kuvakollaasi käsittelee kohderyhmän unelmia ja samaistumispintaa. Mainoksen kohderyhmä voidaan profiloida tarkalleen ja mainos kuvitetaan tarkalleen sen mukaan. Siksi seuraava esimerkki on automainos, jossa on ihan selvästi pohjoismaalainen mies, isä, kaveri joka ajaa tietyllä automerkillä. Jos myydään pohjoismaiselle miehelle, sitä ei kuviteta intiaaneilla, aasialaisilla tai multikulttuuriihanteella. Vaan lyödään suoraan tarkalla hiusvärillä. 

KEVÄT TULEE - ole tarkkana. Mielesi kaipaa vapautta ja autokkuume ei ole tuntematon käsite. 

EUROOPPA muuttuu ja meitä ollaan sulkemassa tiedotukselliseen vakumiin. Tietyt tehtaat ovat lisänneet puristavaa otetta kuluttajista ja mediailmakehästä. 

EN SOIMAA - OPETELKAA YHDESSÄ - OPITTE MOLEMMAT

  1. OPETELKAA LUKEMAAN  - KRIITTISESTI
  2. KRIITTISYYS EI TARKOISTA NEGATIIVISTA VAAN TERVETTÄ KYSEENALAISTAMISTA
  3. ETSIKÄÄ VAIHTOEHTOISIA TIETOLÄHTEITÄ JA ETSIKÄÄ TOTUUS SIELTÄ VÄLISTÄ
  4. ÄLKÄÄ LUOTTAKO JA OLKO PEKÄSTÄÄN PARIN VALTAMEDIAN TIEDOTUKSEN VARASSA
Kuvituskuva


25.1.2019



Kommentit