Liian vanha oppimaan?


Ihminen oppii koko ikänsä -  ympäristöstä, ajasta ja paikasta huolimatta. Oppiminen prosessina on dynaaminen -  se muuttuu, liikkuu ja kehittyy.  Oppiminen ja opiskelu ovat myös asenne ja tapa. Toiset opiskelevat ahkerasti koko ikänsä ja toiset jättävät uuden tutkimisen jossain vaiheessa vähemmälle. Ihminen oppii silti - joka päivä.  Jo pelkästään median vahva läsnäolo pitää siitä huolen, joten tässä vaiheessa huomataan, että kaikki oppiminen ei välttämättä ole hyödyllistä tai edes haluttua - sitä vaan tulee. Siksi tarvitaan myös medialukutaitoa, kykyä suodattaa ja arvioida saatua viestiä. 

Tietotekniikka on hyvä oppimisen väline, mutta siinäkin on puolia, jotka on hyvä huomioida. Tiedon hakemiseen se on hyödyllinen ja tehokas väline. Sitten jos esim. mietitään kirjan korvaamista sähköisellä oppimismateriaalilla, sillä on omat vahvuutensa, tosin kaikki eivät ole tottuneet pänttäämään kirjaa pelkästään tabeltin valonäytöltä. Silmät saattavat väsyä, lukijan ergonomia on erilainen ja koko totuttu opiskelutapa muuttuu samalla. Siinä missä kirjan tai monistenipun kulmaan saattoi tehdä merkintöjä, tabletilla se tehdään jonnekin muualle - joka voi olla esim. erillinen vihko tai paperi. Sähköinen oppimismateriaali toimii silti hyvin, esim. toiminnallisisssa tehtävissä, tehtävien palauttamisessa, ryhmätöiden työstössä tai jos vain halutaan totuttaa oppilaat tietotekniikkaan välineenä, opiskelun apuna. Opetusmateriaalin laatijalta, se edellyttää hyvin erilaista näkökulmaa ja teknisiä taitoja. 

Ihminen oppii näkemällä, tekemällä, kirjoittamalla ja puhumalla. Oppimisen paikka voi olla oppilaitos, verkko, vapaa-aika, harrastus tai työpaikka. Opiskelu on tekniikkalaji ja sitä voi oppia. Ihminen saattaa huomata, että eri ikäisenä opiskelutapa muuttuu. Se johtuu useasta ei asiasta, esim. ihmisen oma kokemus muuttaa näkökulmaa, oppimismateriaali, opetusmateriaalin sisältö ja tottakai itse aihe muuttuu. Oppimista voidaan nopeuttaa ja siihen on olemassa erilaisia muistisääntöjä ja tekniikoita.   Jos joku tuskailee, ettei enää opi - voi yrittää nähdä asiaa näin: oppimisessa on karkeasti ottaen kolme eri vaihetta:  faktatieto (fact),  teoria (theory) ja  käsite (consept). 

Tuottava oppiminen on tapahtunut vasta sitten kun tieto on sisäistetty käsitteen tasolle ja siitäkin eteenpäin. Se tarkoittaa sitä, että esim. kielten opiskelussa voidaan opetella vieraan kielen prepositiot ja sen on tässä tieto. Osaa luetella ne rimpsuna. Se miten niitä käytetään, siihen on olemassa tietynlaisia kielioppisääntöjä - ja nekin periaatteet voidaan opetella mekaanisesti ullkoa (teoria). Tieto on sisäistetty käsitteeksi vasta sitten kun osaa käyttää kieltä ja sen prepositoita puheessa ja erilaisissa tilanteissa. Sisäistämiseen auttaa esim. oma asenne (onko kiinnostunut aiheesta), kerro oppimasi toiselle ja yritä jopa opettaa sitä toiselle. Sanallistaminen tuo opitun itselle eri tavalla nähdyksi/ kuulluksi. Kielten opiskelu on hyvä esimerkki: opetellaan sanat, kielioppisäännöt, kirjoitetaan, kuunnellaan ja käytetään sitä keskusteluissa. Opitaan jopa ne poikkeukset.  

Jos tuntuu ettet enää opi - olet todennäköisesti jäänyt jumiin factatietoon - etkä pääse siitä eteenpäin. Miten sitten voidaan päästä eteenpäin oppimisessa: lue aiheesta erilaisia artikkeleita ja kirjoja, opinto- harraste - ja vertaistukipiirit voivat olla hyvänä tukena oppimisen ja jopa tiedon kehittäjänä.  Lue, kuuntele, kirjoita, keskustele ja tarkastele aihettasi eri näkökulmista - se saattaa auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa ja muistiin painamisessa.

Opiskeluiloa kaikille - elämä on jatkuvaa oppimista